بعد از ماسک کردن After
قبل از ماسک کردن Before

Mask به چه معناست؟

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر طراح گرافیکی که باید آن را یاد بگیرد ماسک کردن است. اگر هیچ‌چیز راجع به Mask نمی‌دانید در این مطلب کامل این موضوع را فراخواهید گرفت.
ماسک کردن در نرم‌افزارهای دیگر مثل Illustrator و InDesign هم وجود دارد و من در این مطلب صرفا کار با Mask و انواع آن را در فتوشاپ آموزش خواهم داد.

 ماسک کردن در اصل به شما این امکان را می دهد تا بخشی از جزئیات را در یک تصویر نشان دهید یا آن را پنهان کنید. برای درک بهتر به یک کاغذ سیاه فکر کنید. اگر سوراخی را روی کاغذ برش دهید و آن را روی تصویر قرار دهید ، شما فقط قسمتی از تصویر را که از داخل حفره پیداست را خواهید دید.

ماسک کردن در فتوشاپ

Mask در فتوشاپ

Mask کردن در فتوشاپ بخش اعظمی از کار طراحان گرافیست در محیط فتوشاپ است. شاید کار کردن با این ابزار به نظر پیچیده بیاید، اما به محض این که مفاهیم پایه‌ای و نحوه عملکرد آن را درک کنید، عاشق کار با آن خواهید شد.

در اینجا نگاهی به ۳ تکنیک اصلی ماسک کردن در فتوشاپ می‌پردازیم:

  1. Pixel Layer Mask
  2. Vector Layer Mask
  3. Clipping Mask

۱- Pixel Layer Mask

همانطور که می‌دانید فتوشاپ بر پایه Raster کار می‌کند و کار در محیط فتوشاپ بر پایه پیکسل‌ها است. وقتی به یک لایه در فتوشاپ، لایه ماسک (Layer Mask) اضافه می‌کنید، شما قادر خواهید بود تا میزان شفافیت ناحیه‌های ماسک شده را کنترل کنید. Layer Mask به همان روش نور عمل می‌کند. وقتی چیزی کاملا روشن باشد یا در محیطی روشن باشد، جزئیات آن به خوبی قابل مشاهده است، اما هنگامی که در محیط تاریک قرار داشته باشد، نمی‌توانیم جزئیات آن را ببینیم.
این بدین معناست که در Layer Mask محدوده سفید قابل مشاهده و محدوده سیاه، به شما نشان داده نمی‌شود.

قبل از شروع Mask باید نحوه کار با ابزارهای Selection را بدانیم. روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد.
در تصویر پایین مشاهده می‌کنید که بعد ازMove Tool،  سه ابزار Selection وجود دارد که با هر ۳ آنها می‌توانید محدوده مورد نظر را انتخاب کنید.

ابزارهای ماسک کردن

زمانی که هر کدام از این ۳ ابزار را انتخاب کنید در بالای نوار ابزار کلید Select and Mask برای شما پدیدار می‌شود که با کلیک بر روی آن،
پنجره Quick Mask برای شما باز می‌شود و میتوانید محدوده انتخاب خود را بوسیله براش Paint کنید

  • با فشردن کلید M، میتوانید به وسیله مستطیل، دایره یا خطوط عمودی و افقی محدوده خود را انتخاب کنید.
  • با فشردن کلید L میتوانید به ۳ صورت Polygonal Lasso، Lasso و Magnetic Lasso محدوده خود را انتخاب کنید. (Lasso برای انتخاب محدوده بوسیله کشیدن با ماوس یا قلم نوری، Polygonal Lasso برای انتخاب بوسیله خطهای منقطع تیز، Magnetic Lasso برای انتخاب آهنربایی و با تشخیص کنتراست در عکس)
  • با فشردن کلید W میتوانید بوسیله قلم‌مو Brush محدوده خود را انتخاب کنید یا از ابزار Magic Wand برای انتخاب هوشمند محدوده با کمک تشخیص کنتراست استفاده کنید.
اگر از نسخه‌های جدید فتوشاپ ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ استفاده می‌کنید، باید بدونید قابلیت انتخاب هوشمند موضوع (Subject) به نرم‌افزار اضافه شده. در منوی بالا، روی گزینه Select کلیک کرده و سپس گزینه Subject را انتخاب کنید. سپس نرم‌افزار به صورت هوشمند و بر اساس آنالیز کنتراست، عمق میدان و فاکتورهای دیگه موضوع شما را تشخیص میدهد و Selection را انجام می‌دهد.
selection tutorial

هدف از این مطلب آموزش ماسک کردن است. بنابراین برای خلاصه‌تر شدن مطلب و تمرکز بر نکات Mask، برای انتخاب محدوده Mask از Subject Selection استفاده می‌کنم. شما می‌توانید از روش‌هایی هم که در بالا ذکر شده محدوده مورد نظر Mask را مشخص کنید.

subject Selection 1
selection by subject

با فشردن کلید Q، نمای Quick Mask فعال می‌شود که به شما نشان می‌دهد که بعد از ماسک کردنُ در تصویر شما چه چیزی نمایان و چه چیزی پنهان خواهد بود. به صورت پیش فرض، وقتی نمای Quick Mask فعال می‌شود، محدوده‌ای که داخل Selection نیست، زیر لایه قرمز قرار میگیرد که شما میتوانید با قلم‌مویی که در نمای Quick Mask فعال است محدوده Selection خود را با دقت بیشتری اصلاح کنید. برای کاستن از Selection کلید Alt را نگه دارید و نواحی را انتخاب کنید.

quick mask view

بعد از اینکه انتخاب محدوده یا Selection شما به پایان رسید، در پایین لایه‌ها دکمه Add a mask را می‌زنیم و مشاهده می‌کنیم که محدوده Select به ما نمایش داده می‌شود و مابقی تصویر توسط لایه ماسک پنهان شده. شما در هر زمان می‌توانید Mask Layer خود را اصلاح کنید. فقط همیشه دقت کنید که روی لایه ماسک باشید نه لایه اصلی تصویر.

Mask works

هنگامی که روی لایه ماسک هستید، میتوانید با استفاده از قلم B سفید و مشکی ماسک خود را اصلاح کنید. با رنگ مشکی جزئیات تصویر را بپوشانید و با رنگ سفید جزئیات را نمایان کنید. نکته جالب توجه این است که طیف مونوکروم بین سفید و مشکی که درجات مختلفی از خاکستری است هم روی ماسک شما تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال زمانی که در حال ویرایش لایه ماسک هستید، اگر در رنگ قلم شما مقدار عددی K که نشانگر میزان رنگ Black‌ است ۵۰٪ باشد، به این معنیست که تصویر شما به اندازه ۵۰ درصد شفافیت نشان داده می‌شود. دقیقا مثل زمانی که مقدار Opacity لایه را روی ۵۰ درصد قرار دهید. این قابلیت کمک بسیار زیادی در ماسک کردن اشیای شفاف مانند شیشه می‌کند.

به یاد داشته باشید Photoshop از پیکسل برای ماسک استفاده می‌کند، این به این معنیست که اگر اندازه Mask را تغییر دهید ،در لبه‌های ماسک شده کیفیت را از دست خواهید داد. لایه تصویر خود را به Smart Object تبدیل کنید تا کیفیت تصویر حفظ شود.

۲- Clipping Mask

Clipping Mask یک تکنیک ساده و کاربردی برای ترکیب خلاقانه تصاویر است. در Clip Mask لایه بالایی همانند یک لایه ماسک عمل میکند. شما می‌توانید Clipping Mask را برای انواع لایه‌ها از جمله متن اعمال کنید.

در اینجا به راحتی یاد می‌گیرید در ۳ مرحله یک Clip Mask ساده انجام دهید.

  1. یک کلمه یا حرف ایجاد کنید. در این مثال من از حرف انگلیسی F استفاده کردم.
  2. هر تصویری که دوست دارید ماسک شود، را در لایه بالایی متن خود قرار دهید. (من در این مثال از تصویر گل استفاده کردم.)
  3. به پنل لایه‌ها بروید، کلید Alt را نگه دارید، و نشانگر ماوس را بین دولایه ببرید. زمانی که شکل مربع و فلش رو به پایین در کنار نشانگر ظاهر شد، کلیک کنید. یا لایه بالایی را به تنهایی انتخاب کنید سپس از کلید میانبر Ctrl+Alt+G در ویندوز و Cmd+Opt+G در مکینتاش برای ماسک کردن استفاده کنید.
Flowers-clipping--mask
Letter-clipping-mask
Clipping-mask-3
Clipping-mask-result

۳- Vector Layer Mask

روش‌های زیادی برای Mask کردن تصویر در فتوشاپ وجود دارد، اما هیچکدام از آنها نمی‌تواند دقت و کارایی ماسک وکتور را ندارند. این روش ماسک برای عناصری با لبه‌های سخت بسیار توصیه می‌شود.

اگر مایل به یادگیری بیشتر در مورد Vector Mask هستید، ویدئوی آموزشی که برای شما قرار دادم رو ببینید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتیاج به مشاوره دارید؟