روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ موضوعی جالب است و این موضوع در حرفه گرافیست‌ها تاثیر بیشتری دارد. زیرا در طراحی گرافیک،  مواقعی وجود دارد که انتخاب یک رنگ نسبت به رنگ دیگر مناسب‌تر است. ما می‌توانیم روانشناسی رنگ را به عنوان تاثیری که رنگ‌های مختلف بر رفتار انسان می‌گذارند، توصیف کنیم. ما در این مطلب بیشتر به جنبه‌هایی که در بازاریابی و نحوه تعامل با برندها کاربرد دارند، می‌پردازیم. روانشناسی رنگ در هر فردی متفاوت است، اما قطعا نکات مشترکی در ادراک افراد از رنگ‌ها وجود دارد.

چگونه در طراحی اعمال می‌شود؟

در برندینگ، ما می توانیم یک پالت رنگ را انتخاب کنیم که بازتاب دهنده احساساتی باشد که می خواهیم مشتری هنگام برخورد با ما احساس کند. در حالی که انتخاب رنگ های مناسب می تواند به دیده شدن برند شما کمک کند، انتخاب رنگ ضعیف می تواند به تصویر برند شما آسیب برساند. به عنوان مثال ، اگر رنگهای اشتباهی را برای محتوا یا لوگوی خود انتخاب کنید ، می تواند خوانایی آن را کم کند یا اثربخشی آن را در نگاه مخاطب شما کاهش دهد. بازاریابان می توانند از رنگ برای تأثیرگذاری بر نحوه تفکر و رفتار مردم نسبت به یک برند استفاده کنند. انتخاب رنگ ها می تواند به افراد در تصمیم گیری خودآگاه یا ناخودآگاه کمک کند. و به همین دلیل است که بازاریابان محتوا و طراحان باید معانی رنگهای مختلف را درک کنند.

رنگ‌ها در برندها

انتخاب رنگ قرمز برای برخی تابلوهای علائم رانندگی، مانند تابلوی ایست اتفاقی نیست. از نظر روانشناسی ما رنگ قرمز را به معنی فوریت می دانیم. بنابراین ، با این تعریف ، به این فکر کنید که چرا بسیاری از علائم حراج  با رنگ قرمز است.

رنگ قرمز در تابلو ایست و حراج

رنگ‌ها چه احساساتی را به ما القا می‌کنند؟

تاثیر رنگ‌ها بر انسان

هر رنگی می‌تواند احساس خاصی را به بیننده القا کند. در تصویر پایین رایج ترین برداشت از احساسی که رنگ‌ها به ما می‌دهند را مشاهده می‌کنید. این تعاریف صرفا و مشخصا برای همه افراد یکسان نیست، ولی در اغلب افراد مشترک است.

بنابراین ، همانطور که می بینیم احساسات زیادی با هر رنگ ایجاد می شود. نحوه استفاده از این موضوع می تواند در ایده‌یابی و طراحی برند یا کمپین با مخاطبین مناسب و برانگیختن احساسات خاص مهم باشد. البته ، رنگ فقط یکی از جنبه های برندینگ و بازاریابی است و روانشناسی رنگ نباید همیشه به عنوان عنصر تعیین کننده در نظر گرفته شود ، اما مهم این است درک کنیم که چقدر رنگ های مختلف می توانند در تصمیمات ناخودآگاه روزمره مشتریان تاثیرگذار باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتیاج به مشاوره دارید؟