نکات در طراحی

اگر شما یک طراح تازه‌کار هستید یا به دنبال نکاتی برای رسیدن به طراحی بهتری هستید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را تقویت کنید و درک بهتری نسبت به این صنعت و حرفه پیدا کنید. شاید برای سالیان طولانی متوجه کاری که یک طراح گرافیک انجام می‌دهد نشده‌اید. حوزه کاری یک گرافیست از لیوان قهوه‌ای که صبح در دست دارید تا اپلیکیشن‌های موبایلی که استفاده میکنید را پوشش می‌دهد.

حالا ممکن است برای شما این سوال مطرح شود، چه چیزی یک طراحی را خوب می‌کند؟ و چگونه می‌توان به یک طرح بهتر دست پیدا کنم؟ مسیر یک طراحی خوب نمی‌تواند مانند یک فرمول ساده همه‌جا قابل استفاده باشد. هیچ “۱+۱ = جواب” وجود ندارد.

با این حال خبر خوب این است که اصول بسیار ساده‌ای در طراحی وجود دارد که به کار گیری آنها برای افراد مبتدی یا حتی غیر طراح منجر به نتایج بسیار خوبی در طراحی می‌شود. ۱۱ نکته مهم طراحی گرافیکی را بخوانید تا نتیجه مطلوب‌تری در کار خود بگیرید.

۱. مودبرد بسازید. (Moodboard)

یک مودبرد از طرح‌های الهام‌بخشی که حس مشابهی از آنچه که می‌خواهید طراحی کنید به شما می‌دهند، جمع‌آوری کنید.این مودبرد می‌تواند شامل المانهایی مثل فونت‌ها، پالت‌های رنگی، عکاسی‌ها یا سبک‌های تصویرسازی‌ باشد. ومهم تر از آن منابع ترکیب‌بندی طرح که با زمینه طراحی شما مشابهت  دارد. با جمع‌آوری منابع و نمونه‌های مشابه ایده‌تان، شروع به کشف ارتباطات و شباهت‌ها خواهید کرد و این شروعی برای جرقه‌های ایده‌های نو و خلاقانه است.
هیچ عدد یا مقدار معینی برای جمع‌آوری منبع (Reference) وجود ندارد ولی گستردگی و تنوع منابع به الهام گرفتن بیشتر کمک می‌کند. اگر شما ۱ رفرنس برای کار خود انتخاب کنید، احتمالا دچار کپی کردن ناخواسته خواهید شد.

moodboard

۲٫ نقشه راه بکشید

مهم‌ترین کار قبل از اینکه حتی به کامپیوترتان دست بزنید، فکر کردن راجع به موضوع طراحی و اینکه که مخاطب شما باید چه چیزی ببیند و برداشت کند. بهتر است با چند اسکیس ساده و سریع روی کاغذ مسیر طراحی را برنامه‌ریزی کنید و محل محتواهایی که قرار است داخل طراحی باشند را به کمک مودبرد ذکر شده مشخص کنید.

به یاد داشته باشید حتی تاثیرگذارترین طراحان گرافیکی مانند Lance Wyman هم ابتدا ایده خود را بر روی کاغذ طرح‌ریزی می‌کنند. چند دقیقه زمان گذاشتن برای طرح یک نقشه طراحی می‌تواند از ساعت‌ها اتلاف وقت و سردرگمی در طراحی، جلوگیری کند.

have-a-plan

بدترین راه برای طراحی، رجوع مستقیم به نرم‌افزار قبل از فکر کردن است.

۳٫ نوشته‌ها را ساده کنید

یکی از مهم‌ترین زوایای یک طراحی خوب و ایده‌آل شفافیت در بیان منظور است. پس بنابراین مهم است تا ما خوانایی را فدای زیبایی بصری نکنیم. در شرایط نیاز متن خود را ساده‌تر کنید و حتی از تایپوگرافی به عنوان یک گزینه خوب برای شروع استفاده کنید.

سایت‌هایی همچون فونت‌ایران برای قلم‌های فارسی یا Type Wolf برای قلم‌های انگلیسی به شما کمک میکنند تا ببینید طراحان دیگر چطور فونت‌ها را انتخاب و در پروژه خود اجرا می‌کنند. در فونت‌ایران قلم‌های فارسی بسیار زیبا و کاربردی وجود دارد که شما با خرید این فوت‌ها از طراحان آن و این صنعت حمایت می‌کنید.
در هر صورت، زمانی که فونت‌های خود را انتخاب می‌کنید، خودتان را به استفاده از حداکثر ۲ قلم یا فونت محدود کنید. حالت بهتر این است که یک Font Family یا قلمی که دارای وزن‌ها و استایل‌های مختلف است انتخاب کنید تا مطمئن شوید فونت‌هایی که به کار می‌برید همگی با یکدیگر دارای توازن و هارمونی هستند.

typography

وقتی طراحی جدیدی را شروع می‌کنید، سعی کنید با کمی تجربه و آزمایش کردن استایل فونت مناسبی برای پروژه خود پیدا کنید.

۴. از رنگ غافل نشوید

زمانی که می‌خواهید برای طراحی خود یک پالت رنگی اتتخاب کنید، فکر کردن به روانشناسی رنگ‌ها به همان میزان تئوری رنگ‌ها مهم است. شروع آسان برای این کار انتخاب ۳ رنگ اصلی که مکمل همدیگر نیز هستند، در قالب یک پالت رنگی است که با تغییر تیرگی و روشنی یا غلظت رنگی آنها میتوانید به رنگهای با ثبات‌تری دست پیدا کنید.

هر رنگ را دارای “حجم” در نظر بگیرید و تن های خود را طوری تنظیم کنید که همه آنها با یک صدا فریاد نزنند! همچنین این نکته بسیار مهم است که سهم هر رنگ در طرح را آزمون و خطا کنید ونتیجه میزان استفاده از هر رنگ در طرح را  ببینید. به یاد داشته باشید که المان‌های کوچکتر نیاز به تمایز و کانترست قوی تری در پس زمینه رنگی دارد. در اینجا چند منبع فوق‌العاده برای ایجاد پالت رنگی ذکر شده.

رنگ یکی از تأثیرگذارترین عناصر طراحی در انتقال احساس یا پیام خاصی است.

۵. از فضای خالی نترسید

به فضای خالی مابین المان‌های گرافیکی و نوشته‌ها در طرح فضای منفی یا فضای سفید می‌گویند. فضای منفی می‌تواند به شما کمک کند تا طرح شما حال و هوایی تمیز و مینیمال پیدا کند. اگر هم به دنبال طرحی مینیمال نسیتید، باز هم اهمیت فضای منفی را نادیده نگیرید. ممکن است پر کردن فضاهای خالی برای شما وسوسه کننده باشد، اما خود فضای منفی یا فضای سفید در طراحی یک ابزار برای ساختن نقطه کانونی (Focal Point) محسوب می‌شود.
سعی کنید فضایی در اطراف عنصری ایجاد کنید که می خواهید بیننده روی آن تمرکز کند. به عنوان مثال ، اگر سرفصل مهمی دارید، بین آن و بقیه متن فاصله ایجاد کنید تا بیننده شما بتواند ابتدا آن را بخواند.

white space

فضای خالی در طراحی، صرفا محلی برای درج محتوا نیست. بلکه به خودی خود یک انتخاب برای طراحیست تا بتواند کنتراست بیشتری ایجاد کند.

۶. در محدوده امن بازی نکنید!

در طراحی، کنتراست را می‌توان با اندازه و مقیاس‌، نسبت تیرگی و روشنی، رنگ و فضایی که استفاده می‌کنید به دست آورد. همیشه دقت داشته باشید تا تضاد را در ابعاد آبجکت‌های داخل فضای طراحی داشته باشید. همجنین ایجاد کنتراست در تناژ رنگی و تیرگی و روشنی‌ها را فراموش نکنید.
به عنوان مثال زمانی که میخواهید دو مدل تایپ‌فیس را با هم ترکیب کنید، تغییر سایز در تایپ‌ها می‌تواند در نوع چیدمان متن شما کنتراست بیشتری ایجاد کند.

بدون اغراق، کنتراست یکی از تاثیرگذارترین اصول در طراحی و هنرهای تجسمی است.

۷. به الویت‌ها دقت کنید

وقتی شروع به طراحی می‌کنید، از خودتان بپرسید مهم‌ترین آبجک در طرح گرافیکی من چیست؟ یا خیلی ساده‌تر، اولین چیزی که یک. نفر باید در طرح من ببیند چیست؟

رعایت کردن سلسله مراتب یکی از زوایای مهم در طراحی است. به عنوان یک طراح، این وظیفه شماست تا مسیر نگاه بیننده را از در طرح مشخص کنید تا از نگاه و دریافت چه چیزی شروع شود و به گجا ختم شود. در این صورت احتیاج دارید تا آبجکت‌ها را بر اساس اهمیتشان اولویت بندی کنید.

اصلا نگران نباشید، خوشبختانه اولویت بندی در طراحی ارتباط بسیار نزدیکی با کنتراست دارد و شما به راحتی می‌توانید با تغییرات در سایز، رنگ‌ها، نسبت ابعاد و قلم فونت‌ها اولویت بندی‌ها در طرحتان را اعمال کنید.

hierarchy in design

مهمترین پیام طراحی بدون توجه به سبک طرح و یا تعدادعناصر دیگری که استفاده می‌کنید، باید غالب باقی بماند.

۸. Align کنید! Align کنید! Align کنید!

در یک راستا نگه داشتن عناصر گرافیکی مانند عکس ، متن و وکتورها، طراحی شما را قابل ارائه می‌کند. در اکثر نرم‌افرارهای گرافیکی از جمله Adobe ابزارهای بسیار مفید و کاربردی برای هم‌تراز کردن یا Alignment وجود دارد که به کمک آنها به راحتی می‌توانید طرح خود را منظم سازید. همیشه مطمئن شوید اطراف صفحه خود حاشیه‌هایی مثل حاشیه امن یا برش  دارید و از آنها برای تراز کردن عناصر خود استفاده کنید.

visual alignment

هم تراز کردن یا Alignment به طرح شما یک نظم بصری می‌بخشد. بی نظمی و به هم ریختگی بدون هدف، طرح شما را از یک کار حرفه‌ای دور می‌کند.

۹. آیکن‌ها به کمک شما می‌آیند

نمادگرایی مفهوم جدیدی نیست. هزاران سال است که انسانها با نمادها زندگی می کنند ، از علائم و نقاشی‌های اولیه روی دیوارهای غارها تا توانایی امروز ما برای درک و انتقال احساسات از طریق ایموجی‌ها در یک مکالمه.

نمادها می توانند معنی را اغلب سریعتر و در زمان کمتر از کلمات واقعی منتقل کنند. آنها می توانند از موانع زبانی عبور کنند ، می توانند به جلب توجه به بخش خاصی از طرح کمک کنند و در عین حال که همان معنی آموزش کتبی را دارند ، فضای بسیار کمتری را اشغال کنند. به عنوان مثال ، اگر می خواهید افراد را تشویق به دنبال کردن یک حساب رسانه اجتماعی کنید، نمادهای قابل تشخیص هر پلتفرم را اضافه کنید تا بیننده بتواند بلافاصله اقدام مورد نظر شما را شناسایی کند. اگر طرح شما ساده تر باشد ، نمادها می توانند عنصری عالی به عنوان چاشنی طرح باشند. هنگام استفاده از نمادها ، اطمینان حاصل کنید که آنها از نظر سبک هماهنگ هستند. برای استفاده از کتابخانه بزرگی از مجموعه آیکون های رایگان ، The Noun Project و Flaticon را ببینید.

نماد یک عنصر گرافیکی کوچک است و می تواند برای نشان دادن اشیا ، مکانها ، افراد و احساسات مورد استفاده قرار گیرد.

۱۰. روی خط باشید

شما می توانید از یک خط برای جدا کردن یک محتوا از بقیه طرح و همچنین ایجاد توجه به آن استفاده کنید. به عنوان مثال ، در طراحی برای فضای وب می توانید از یک کادر خطی برای اهمیت دادن به دکمه‌های “Call to action” استفاده کنید.همچنین می توانید از خطوط عمودی و افقی به عنوان “جدا کننده” بین عناصر مختلف تصویر استفاده کنید. در این حالت ، حس جداسازی عناصر احساس برنامه ریزی و هماهنگی در طراحی را بیشتر می کند و به طراحی کمک می کند تا ساختار بیشتری داشته باشد.

نماد یک عنصر گرافیکی کوچک است و می تواند برای نشان دادن اشیا ، مکانها ، افراد و احساسات مورد استفاده قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احتیاج به مشاوره دارید؟